FDM

FDM – Fascial Distortoo Model

Terapie powięziowe to obecnie jedne z najpopularniejszych form terapii manualnych. Nasze Centrum Rehabilitacji Sigma Medica charakteryzuje innowacyjność w stosowanych metodach dlatego nie mogło zabraknąć wykształconych fizjoterapeutów pracujących tą metodą.

FDM to bardzo skuteczna metoda leczenia bólu i dolegliwości występujących w obrębie aparatu ruchu stworzona przez amerykańskiego osteopatę i lekarza medycyny ratunkowej Stephena Typaldosa. Metoda zakłada, że każdy uraz w organizmie (np. skręcenie stawu skokowego lub przeciążenie mięśni w czasie zbyt intensywnego treningu), powoduje specyficzne uszkodzenie błony łącznotkankowej znajdującej się w danej okolicy ciała – tzw. powięzi. Obrażenia powodują zmianę kształtu powięzi, co jest przyczyną bólu i utraty funkcji. Naprawienie manualne odkształcenia powięzi prowadzi do poprawy funkcji i obniża ból. Powieź w czasie urazu na skutek działających sił, doznaje różnego typu odkształceń - zgniecenia, rozciągnięcia, rozerwania itp. W powięzi występuje wiele zakończeń nerwowych, co skutkuje znaczną bolesności w chwili zaburzenia jej struktury. Uszkodzona tkanka traci zdolność ślizgu, co w efekcie skutkuje zaburzeniem ruchomości w stawie.

Aby określić rodzaj zaburzenia potrzebna jest wnikliwa analiza objawów z jakimi zgłasza się pacjent. Przychodząc na spotkanie konsultacyjne w Sigma Medica we Wrocławiu, mogą być Państwo pewni, ze zespół naszych fizjoterapeutów, po prawidłowo przeprowadzonej diagnostyce zaplanuje odpowiedni proces terapeutyczny.

Proces leczenia polega na manualnym przywracaniu powięzi naturalnej jej gładkości. W zależności od typu jej uszkodzenia, fizjoterapeuta może stosować różne techniki. Polegają one miedzy innymi na bardzo mocnym, miejscowym rozmasowaniu tkanki, rozerwaniu patologicznych sklejeń, wyrównaniu odkształceń powięzi czy też na wciśnięciu w prawidłową anatomiczną lokalizację naderwanych struktur. Dobrze wykonana terapia wykonywana przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę powinna szybko znieść ból oraz przywrócić ruchomość w stawie.